Äntligen ett fungerande internet!

Sitter på jobbet och har nu äntligen ett fungerande internet. Tydligen har vi använt så mycket vi får i lägenheten denna månad så hastigheten är nu seeeeeeg. Bloggande kan man glömma.
Helgen har varit kanonbra (som vanligt!). I fredags hade vi en lugn myskväll hemma med god middag. Laddade inför en tidig lördagsmorgon. På lördagen bar det nämligen av till Springbrook National Park som ligger ca 2 timmars bussresa härifrån. Vi åkte längst slingriga vägar högt upp i bergen. Väl där vandrade vi runt mycket och Springbrook bjöd på många vackra vyer och vattenfall. Vi såg även en vild känguru (check). En mycket bra dag som avslutades på stranden i Surfers Paradise med en glass i handen. Väl hemma svirade vi snabbt om sen blev det lite party hemma hos oss. Vi kom på en ny grej eftersom vi inte får ha musik på efter 21.30, nämligen silent disco. Alla hämtade sin Ipod/MP3 och stoppade i öronen och dansade. Hur kul som helst! Det måste dock sett lite roligt ut med 6 tjejer hoppandes runt på balkongen! Hehe. Kvällen avslutades på en riktigt bra nattklubb i stan. Under söndagen tog vi det mest lugnt, solade och badade lite uppe vid poolen (det var VARMT igår) och besökte en marknad som ligger ganska nära där vi bor.
Imorgon ska jag och tre av tjejerna börja en boxnings kurs, ska bli skoj! På fredag bär det av mot Fiji, yeey! Mycket som händer hela tiden, det är så det ska vara!
Nej nu ska jag fortsätta jobba lite här! Ha set bra så länge!

Och så några bilder såklart....

Jobb + djur"liv"

Sitter på jobbet och får inte mycket gjort. Suck. Trodde att jag skulle få en patient idag men icke. Det är såhär verkligheten är med kliniska projekt. Man måste vara beredd hela tiden på att det kanske finns patienter inne. Sen är det inte speciellt ofta som det faktiskt går vägen. Aja bara att "hoppas" på att det finns någon imorgon istället. Lite konstigt att hoppas på att det ska finnas någon som fått blodförgiftning dock, hehe.
Här kommer lite bilder på djur"livet" på Stradbroke Island. Förrutom koalorna var de flesta djur vi såg döda. Hm...Ni ser även en lite rolig lifeguard bild från den vackra stranden där vi badade!

Upp vä: En mycket gammal och död sköldpadda. Upp hö: Till och med varningsskyltarna är söta.
Ner vä: Lifeguard på stranden vi badade. Ner hö: koala!!! Bilden är jättedålig men jag lovar, det är en livs levande (dock sovande) koala!

Död (blås?)fisk. Haha kolla in pussmunnen!

Nepp back to rapporten.... Hoppas ni har det bra där hemma! Skriv gärna och uppdatera mig om vad som händer :) Då blir jag glad :)

Happy Days

Tänk så kul man kan ha på vägen hem från krogen... Speciellt när man tar strandvägen hem :) De här bilderna är tagna av Kristin i Surfers Paradise!

Jag har precis druckit lite kaffe och ska nu fortsätta att skriva på min rapport. Senare blir det en liten paus och promenad ner till stan (viktigt med pausar!). Har även hunnit med träning och tvättning idag samt ätit av den enormt goda räkgrytan vi gjorde till middag igår. Det receptet ska jag spara :)

Nej plugga var det ja....
Kram kram!

IKEA

I onsdags förra veckan tog Hanna och jag en liten tripp till Ikea som ligger en liten bit utanför Brisbane city. Efter en promenad och 40 minuters bussfärd var vi framme och redo att göra entré på Ikea. Allt såg precis ut som hemma! Alla namn på möbler mm var samma och man såg svenska flaggan och svenska ord som "Inlagd sill" och "svenska köttbullar" var man än vände sig. Kändes som hemma. Kändes tryggt. Efter lite strosande blev vi hungriga och begav oss till restaurangen för att äta köttbullar, lingonsylt, mos och gräddsås + daimtårta och kaffe. Hehe mätta blev vi! Lite roligt att allt är sig så likt trots att man är på andra sidan jordklotet!
Blev inte så mycket handlat, bara lite smågrejer och lite mat från matavdelningen (vilken var otroligt bra, fanns en massa svenska delikatesser!). Bland annat inhandlades knäckebröd, kalles kaviar, nyponsoppa och Marabou choklad!
Nöjda och glada spatserade vi ut från Ikea vid 18.30 tiden för att ta en buss som skulle avgå ca en kvart senare. En kvart senare kom mycket riktigt bussen. Dock blåste den bara förbi oss där vi stod på hållplatsen och väntade. Här måste man tydligen vinka för att bussen ska stanna. Oj vad irriterade vi blev. Nästa buss skulle inte gå förrän om en halvtimme så vi bestämde oss för att ta en promenad till en större hållplats en bit bort. Ja en bit bort var det allt. En 40 minuters promenad i rask takt med två tunga påsar var i händerna blev det. Dessutom var det kolsvart och längst motorvägen vi gick. Inte så roligt med andra ord. När vi äntligen var framme vid Springwood station visade det sig att vi hade missat bussen till stan med 2 minuter. En hel timme till nästa gick. Maximal otur helt enkelt. Det var vid den här tidpunkten vi började bli smått desperata och började lifta. Inte sådär jätteseriöst försök men ändå. Slutade med att vi tog bussen en timme senare. Hela resan hem tog oss tre timmar. Vi var hemma vid 22 tiden, helt utmattade men ganska glada ändå.

Tänk vilket långt inlägg det kan bli bara av en dag på Ikea.

Stradbroke Island

Ojoj vad tiden går. Nu är jag äntligen riktigt sugen på att blogga igen. Så mycket som har hänt. Så mycket att berätta. Vet inte vart jag ska börja! Tror jag börjar med gårdagen. Gårdagen spenderades nämligen på underbara Stradbroke Island som ligger precis utanför Brisbane. Var härligt att komma från city för en dag! Älskar havet! Stradbroke Island bjöd på vackra vyer, sjöar, hav, bad, sol (såklart), promenader och letande av vilda koalor och kängurur. Tror att ord blir överflödiga, publicerar därför lite bilder istället :) Kameran gick varm hela dagen! En av höjdpunkterna var helt klart då vi hittade en liten söt koala högt upp i ett gum tree. Svårt att fota utan bra objektiv dock. En annan höjdpunkt var när vi fick kasta oss i det klara turkosa vattnet!
Vi återvände till Brisbane City någon gång under kvällen och då var det PACKAT med folk överallt! Igår var det nämligen invigning av Brisbane festival som ska hålla på i tre veckor (alltid är det något jippo!). Alla väntade med spänning på jetplanen som skulle flyga över broarna och ett gigantiskt fyrverkeri. Vi köpte med oss kinamat och skyndade hem. Efter middagen begav vi oss upp på taket av vårt hus och tittade på skådespelet. OJ säger jag bara! Det var helt otroligt!!!! Efteråt var vi alla mycket trötta efter dagen så vi kröp ner i soffan och tittade på film, "Mystic River", som var riktigt bra. Sen somnade jag bums...

En lång och underbar dag helt enkelt, idag blir det lite plugg, träning och rangordning av apotek till praktiken. Back to reality. Men först ska jag nog gå upp på taket och sola lite :)

(Obs detta inlägg skrev igår förmiddag)

Har huuur många bilder som helst jag vill visa. Men tyvär är vårt internet så himla segt så ni får snällt vänta till på onsdag tills ni får se fler. Då kommer en massa bilder upp på facebook också!

Kramkram från DownUnder :)

7 år tillsammans!

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Kan inte fatta att vi har varit tillsammans i hela 7 år! Önska jag fick vara med DIG nu och fira detta! Saknar dig älskling!

Lugn & skön helg

Så var det måndag igen. Sitter på jobbet och har precis ätit lunch. Inga patienter idag som jag trodde, får hoppas det dyker upp några imorgon istället! Så idag jobbar jag på med introduktionen istället. Tar verkligen en otroligt lång tid!
Helgen har varit lugn och mysig. Den har bland annat innehållit träning, tacomiddag, filmtittande och häng på mysiga fik i West End. Igår besökte vi även en gammal kyrka som var omgjord till ett pannkakshus. De hade hur många pannkaksmenyer att välja på som helst! Annika var pannkaks heaven! Jag kommer garanterat att återvända dit snart :)
Min kära vän Lisa(H) bad mig att skriva lite mer om mitt projekt och vad det är jag sysslar med egentligen. Så det ska jag göra i ett senare inlägg hade jag tänkt, håll utkik :)
Så länge bjuder jag på några fler festbilder från Surfers förra helgen. Bilderna är lånade av Robyn, en kompis från Canada.

På bilden till vänster kan ni se en del av tjejgänget, höger upp: jag och Nora, höger ned: Robyn och jag.

Första patienten avklarad & FIJI ISLANDS!!!!

Första patienten är nu avklarad.
Jag blev lite smånervös i onsdags morse när Peter ringde mig och sa att vi hade en patient som matchade våra kriterier. Begav mig till ICU (Intensive Care Unit), sen satte det igång. Tala med anhöriga (Peter var med) och patienten (som mirakulöst nog var vaken), förberedelse av bromid och vancomycin sen dosering (detta sköttes av Peter). Sen började den långa dagen med blodprovs tagningar vilket jag skötte. Inga stick så klart utan jag tog blod genom en "tapp". Centrifugering och pipettering av blodproverna stod sedan på schemat. Blev en mycket lång och lärorik dag. Skönt att göra något praktiskt för en gångs skull! Kände mig dock aningens i vägen hela tiden, massor av jättesjuka människor runt omkring mig och personal som springer kors och tvärs hela tiden.

Om cirka tre veckor är det "spring break". Då har vi alla ledigt i en hel vecka. Eller rättare sagt, jag tar mig ledigt. Igår kväll bokade vi flygbiljetter till Fiji! Kan inte fatta att jag ska dit! Ser så otroligt vackert ut! Där ska vi åka runt bland öarna och snorkla längst barriärrevet! Lär bli en underbar vecka :) Själv röstade jag dock på en resa uppåt östkusten mot Whitsundays och Cannes, men det kanske är en tripp jag kan ta med mor och far när de kommer på besök? :)

I tisdags fyllde mamma år, det är sådana dagar man tänker lite extra på livet där hemma och på alla nära och kära. Saknar er!!
Nej nu ska jag ta tag i mig själv och plugga lite. Sen blir det fredagsmyyyyys med tjejorna :) Imorgon bär det av mot Ikea för inhandling av lite svenska delikatesser, hehe.

Kram så länge!

Härlig helg i Surfers!

Tisdag och tillbaka på jobbet. Jobbade hemifrån igår. Skönt med en dag hemma efter en intensiv helg i paradiset. Fick mycket gjort igår: tränade, pluggade, tvättade osv.. Helgen var jätterolig och härlig! Kan det bli annat när man umgås med 13 supersnälla tjejer och badar, festar, solar, shoppar och äter god mat hela tiden?? :) Hostelet vi bodde på var helt ok. Låg nära stranden och "city". Billigt var det också! Var så härligt att äntligen få kasta sig ut i havets vågor. Även om det var aningens kallt i vattnet. Volleybollspelande hanns också med. Dock ingen surfing denna gång, men det kommer fler tillfällen :) Surfers Paradise var ett typiskt turistresemål och det var mycket folk överallt hela tiden. Nästa gång blir det nog ett lite lugnare ställe.
Idag har jag varit på möte och redovisat mitt arbete med protokollen mm. för provtagning för Peter. Nu är det bara att invänta ett mail från sjukhuset (kan komma vilken dag som helst) då lämplig patient(er) dyker upp! Ska fortsätta dagen med att skriva lite på rapporten!

Laddar upp fler bilder på facebook ikväll så håll koll :)

Surfers Paradise, stranden!

Jannicke!

Jannicke & Kristin

Howdyy howdyyy från mig  så länge :)