Back from Fiji - liten bildbomb

Äntligen kommer det en uppdatering här från down under :) Är tillbaka efter en helt fantastisk vecka på Fiji öarna. Så mycket intryck på så kort tid! Vi har snorklat bland hajar (så häftigt! Speciellt när man vet att de inte är farliga för människor...), besökt en liten lokal kyrka på en av öarna, gått på en promenad bland bergen i soluppgången, badat, solat, åkt båt, spelat en massa volleyboll, ätit god mat och träffat en massa nya människor från hela världen! Fiji är verkligen ett litet paradis mitt ute i havet. Vattnet är turkost och kristallklart och stränderna är vita. På varje ö finns det bara ett eller ett fåtal små resort som drivs av lokalbefolkningen. Man blir lite som en i familjen när man kommer dit och blir alltid välkomnad med en sång. Dagarna började oftast med frukost kl 07.00. Sedan blev det antingen någon aktivitet såsom snorkling eller bara häng på stranden eller en promenad. Kl 12.00 slogs det på bongotrummorna igen för då var det lunch som gällde. Under eftermiddagarna blev det sol och bad sedan spelades det volleyboll och dracks eftermiddagste. Efter dusch och lite piffning serverades middag kl 19.00. Efter det var det underhållning av lokalbefolkningen som gällde. Ofta i form av dans, lekar, sång, eldshower och draman. Efter föreställningen slog sig fijianerna ner i en liten cirkel och hade kava ceremoni. Kava ser ut som smutsigt regnvatten (och smakar ungefär så också) och är gjort av någon rot. Vid slutet av kvällen ser alla fijibor lite små drogade ut och sitter och lutar sig mot väggarna. Det är obligatoriskt för turister att testa kava när man är på Fiji. Många säger: Har du inte testat kava har du inte varit på Fiji. Så sagt och gjort testade jag en skål (se bildbevis nedan). Min tunga domnade bort men annars kände jag inte så mycket. Undrar vad det är för aktiv substans egentligen... Får googla det :) Blev ganska tidiga kvällar då man gick upp tidigt på morgonen, men kändes skönt att inte sova bort dagarna!
Ute på öarna hade man ingen täckning på telefonerna alls så man kände sig lite isolerad. Ingen affär och inget stadsliv så långt ögat kunde nå. När vi på onsdagskvällen återvände till huvudön började mobilerna fungera igen. Väldigt snart ringde Jovanas föräldrar och var mycket upprörda och oroliga. Det hade visst varit en tsunami under morgonen fijitid. Vi var lyckligt ovetande och hade inte märkt av någonting. Både mina och Jovanas föräldrar + Johan hade suttit uppe hela natten och följt nyheter och ringt runt till olika konsulat på Fiji. Flodvågen slog dock hårdast mot Samoa och Tonga som ligger en bit därifrån, på Fiji kände man knappt av den. Men men läskigt för de där hemma var det iaf...Det var bara 100 mil från Fiji som själva skalvet var, 8,3 på richterskalan.

ojojoj skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna resa. Men nu börjar jag få ont i fingertopparna och känner för att joina Kristin som sitter och tittar på tv i soffan :)

Hoppas ni har det bra där hemma! Här får ni lite bilder att kika på...

Snorkling vid revet, jag och Jovana


Vä: Bildbevis, jag provar kava Hö: Inte speciellt gott med kokosmjölk... Själva "köttet" är mycket godare..


Jag och Hanna sista kvällen på Mango Bay resort


Jovana och jag dricker väldigt goda cocktails på Mango bay..


På favoritön, Waya lailai


Så här såg det ut vart man än tittade...


Obligatorisk eftermiddagsvolleyboll. Barnen från ön var med och spelade, gud så duktiga de var!


Trivs ganska bra med livet...


The Bula boys dansar the Bula dance, underhållning nästan varje kväll :)


Fina vyer...


OBS: Kolla in facebook om ni är intresserade av att se en massa mer bilder!

Kommentarer
Postat av: Karin

Guuuuuud vilka härliga bilder, inte ett dugg avis ;)

Tack snälla du!

Ja vi hade kanonkul!

Singstar e grymt kul men jag kan väl inte säga att jag regerar direkt :)



Ha d fint Annika



Kram K

2009-10-05 @ 19:03:30
URL: http://lillak24.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0